Interview met Cindy Hobert-Bootsveld: Versnellers voor samenwerking in de zorg

Cindy Hobert-Bootsveld, versnellers voor samenwerking in de zorg

Cindy Hobert-Bootsveld heeft de afgelopen jaren veel mooie samenwerkingen in de zorg voor elkaar gekregen. Maar wat motiveerde haar? En wat zijn versnellers voor samenwerking in de zorg? Ze raakte eigenlijk geïnspireerd door het gebrek aan samenwerking in de zorg. Het begon met een eigen ervaring toen haar vader jaren geleden zorg nodig had. Wat haar familie toen meemaakte, legde pijnlijk bloot hoe geïsoleerd zij stonden. Hoewel de hulpverleners hun uiterste best deden, ging er vaak veel mis. De kern van het probleem? Communicatie, of beter gezegd, het ontbreken daarvan.

Dan maar zelf in actie

Cindy ging er lange tijd vanuit dat informatie vanzelfsprekend werd gedeeld, ook binnen zorgorganisaties. Maar tot haar verbazing bleek dat vaak niet het geval te zijn. Ze vraagt zich nog steeds af waarom goede communicatie en samenwerking zo moeilijk te realiseren is, vooral omdat dit juist zoveel tijd kan besparen. Ze vertelt hoe artsen die zelf ziek worden, vaak goede ambassadeurs zijn voor betere samenwerking in de zorg. Wanneer zij zelf ineens patiënt worden, ervaren zij de angst en eenzaamheid, zelfs met vele hulpverleners om hen heen.

Deze ervaring motiveerde haar om zelf aan de slag te gaan. Ze wilde niet langer toekijken hoe slechte communicatie en gebrekkige samenwerking de zorg verslechterden. Daarom besloot om zelf bij te dragen aan een betere zorgomgeving, met een sterke focus op communicatie en samenwerking.

En toch kan het wél

Cindy heeft veel mooie projecten uitgevoerd, maar als ze er één mag uitkiezen, is het haar tijd als praktijkmanager bij de huisarts. Ze had een belangrijk aandeel in de ontwikkeling en implementatie van het meekijkconsult. Hierbij kwam een specialist uit het Isala ziekenhuis naar de huisartsenpraktijk om samen met de huisarts patiënten te zien en te beoordelen. Dit initiatief bood diverse voordelen: patiënten kregen zorg dicht bij huis, huisartsen kregen bijscholing en specialisten konden samen met huisartsen klachten beoordelen en beslissen of doorverwijzing naar de tweede lijn nodig was.

Ze zette zich actief in om dit te realiseren door specialisten te vinden die geïnteresseerd waren en door de financiering te regelen. De zorgverzekeraar Zilveren Kruis zette de eerste stap in de financiering. Cindy gelooft dat dit concept breder uitgerold kan worden in Nederland.

Daarbij voegt ze toe dat je vooral snel moet beginnen, fouten moet maken en daarvan kan leren. Stap voor stap tot de juiste werkwijze komen werkt beter dan al het praten aan vergadertafels. Cindy vertelt dat praktische ervaring en aanpassingsvermogen zorgen voor succes van nieuwe initiatieven in de zorg.

Handen uit de mouwen

Samenwerking in de zorg ging -en gaat- niet vanzelf. Een van de grootste uitdagingen die Cindy tegenkwam, was de verscheidenheid van verschillende ICT-systemen. Deze gesloten systemen maakten samenwerking extra complex, omdat niemand bereid was om twee keer te registreren of in te loggen.

In 2013 begon Cindy daarom met een oplossing. “We zijn in 2013 begonnen om de communicatie los van de registratie te koppelen door middel van een nieuw communicatieplatform. Dit had als groot voordeel dat door het platform iedereen een veel beter beeld kreeg van wie er überhaupt betrokken zijn bij een cliënt/patiënt. Het aantal telefoontjes, e-mails, faxen en appberichten werd tot een minimum beperkt, waardoor het hele netwerk eenvoudig van dezelfde informatie op de hoogte was.

Ook hierbij speelde het eigen belang van alle partijen weer een grote rol. Systemen van hulpverleners/gemeenten/etc. hadden deze functionaliteit namelijk ook… Het grote verschil met onze aanpak was dat de cliënt zelf regie had op het platform. Hierdoor zijn hulpverleners, mantelzorgers, vrijwilligers, enzovoort, tijdelijke gasten in het netwerk. Dit zorgt ervoor dat het netwerk altijd up-to-date blijft en de regie bij de juiste persoon ligt. Het is dus duurzaam inzetbaar van wieg tot graf’’, vertelt Cindy.

Dankzij de inzet van onder andere Cindy, maar daarbij natuurlijk vele anderen, zijn er nu betere manieren om samen te werken in de zorg. Haar verhaal laat zien dat goede communicatie en samenwerking wél mogelijk is.


 

Bij Businesscares begrijpen we dat samenwerking in de zorg een complex proces is. Wij hebben veel kennis en ervaring met het ondersteunen van het ontwikkelen en implementeren van deze samenwerking. Als onafhankelijke partij bieden we objectief en betrouwbaar advies en een uitgebreid netwerk van experts.

Ben jij ook benieuwd hoe je samenwerking in de zorg kunt realiseren? Neem gerust contact op via 06-58935723 of karsten@businesscares.nl