Maaike werkt als adviseur Zorg, Kwaliteit en Veiligheid bij Frion. Ze is een belangrijke aanjager van leiderschap, innovatie en samenwerking binnen de gehandicaptenzorg. Daarnaast krijgt zij in haar rol als lid van de ondernemingsraad veel inzicht in de organisatie en weet hierdoor makkelijk de verbinding te vinden met de zorg. Wat kunnen we leren van haar aanpak? In deze blog beantwoorden we hoe Maaike invulling geeft aan haar rol bij Frion als expert op het gebied van groei, procesinnovaties en hoe samenwerking met regionale partners bijdraagt aan duurzame en efficiënte zorgverlening.
Maaike werkt al zeven jaar bij Frion en heeft een achtergrond als begeleider in de gehandicaptenzorg. Ze ziet haar bijdrage in de gehandicaptenzorg als een kans om de unieke kwaliteiten van ieder individu te zien. ‘Ik beschouw ieder mens als uniek en waardevol, niet alleen gedefinieerd door hun beperkingen’, benadrukt ze. Dit is de basis voor haar werk en haar motivatie om nu op beleidsniveau impact te maken.
Leiderschap
Het behoud van talent en interne doorgroeimogelijkheden zijn belangrijke pijlers. We zetten veel in op interne doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie – van primair proces tot aan operationeel niveau, vertelt Maaike. De laatste tijd zien we veel doorgroei op managementniveau. Maaike is hierin actief betrokken vanuit haar rol op het gebied van medezeggenschap. “Samen met de bestuurder sluit ik een aantal keer per jaar aan bij de cliëntenraad, waarbij we cliënten een actieve positie geven in de besluitvorming.” Om deze betrokkenheid verder te versterken, worden cliënten steeds vaker uitgenodigd voor sollicitatiegesprekken.
Volgens Maaike is leiderschap veel meer dan enkel kijken naar het management. “Leiderschap komt juist ook van de cliënten zelf,” zegt ze. “Wanneer je vanuit die positie werkt, versterk je niet alleen de cliënt, maar ook het leiderschap op alle niveaus.” Dit creëert niet alleen meer draagvlak, maar maakt het leiderschap veel breder en inclusiever. Zo doen we het echt samen,” zegt Maaike. Dit versterkt niet alleen de gezamenlijke verantwoordelijkheid, maar zorgt er ook voor dat de zorg beter aansluit bij de werkelijke behoeften van de cliënten.
Innovatie
Daarop aanvullend was een belangrijke innovatie voor Maaike het organiseren van een opleiding voor ervaringsdeskundigen, samen met andere collega’s van Frion, Baalderborg groep en de LFB. Ervaringsdeskundigen zijn cliënten die hun persoonlijke ervaringen inzetten om de zorg te verbeteren, zowel binnen als buiten de organisatie. De samenwerking met Baalderborg groep is gebleven en samen vormen we één groep ervaringsdeskundigen. ‘‘Dit jaar hebben we de betrokkenheid van ervaringsdeskundigen steeds verder uitgerold. Ze spelen een actieve rol bij het verwelkomen van nieuwe medewerkers en het meedenken in workshops voor het bepalen van nieuwe visies.”
Maaike ziet dit als een kans om de verbinding tussen zorg en ondersteunende diensten verder te versterken. We hebben al een mooie verbinding tussen ondersteunende diensten en de zorg, omdat veel mensen intern zijn doorgegroeid. Daarnaast hebben we echt een gezamenlijke cultuur waarin we vanuit de ondersteunende diensten altijd streven naar het leveren van de best mogelijke zorg. Hier staat iedereen ook echt voor vindt Maaike. We willen dat cliënten meepraten, niet alleen in de zorg, maar ook breder in de organisatie. Dit vraagt inzet van iedereen, en soms is dat best spannend.
‘‘Laatst benoemde ik tijdens het eerste deel van een workshop waar ik aan deelnam dat het mooi zou zijn als ervaringsdeskundigen bij het tweede deel zouden aansluiten. Na afloop kwam mijn collega die de workshop leidde naar me toe met de vraag hoe ze dit moest aanpakken, omdat het nieuw voor haar was om op deze manier te werken. Ik vond het mooi om te zien dat ze zich kwetsbaar durfde op te stellen en dat we samen konden groeien. Uiteindelijk is de tweede workshop voorbereid met een coach van de ervaringsdeskundigen. Het leverde tijdens de workshop waardevolle input en gesprekken op met alle aanwezigen. Het is mooi om te zien hoe iedereen van elkaar leert en groeit. Dit samenwerken sluit ook echt aan bij de visie van de organisatie, en dat is wat ik zo waardeer aan het werken binnen Frion.’’
Samenwerking
’Samenwerking is nodig om toekomstbestendig te blijven’, wordt vaak uitgesproken binnen Frion. Een samenwerking waar Maaike trots op is, is die met een Centrum Bijzondere Tandheelkunde binnen Zwolle. Als projectleider was Maaike betrokken bij een oplossing voor cliënten in Zwolle Zuid: in plaats van cliënten naar de tandarts te laten gaan, komen de tandheelkundige professionals naar hen toe.
‘We hebben een behandelruimte ingericht waar de tandheelkundige zorg kan plaatsvinden. Het is mooi dat we nu behandelingen aan kunnen bieden in de vertrouwde omgeving van onze cliënten, het neemt een stuk belasting weg bij cliënten en medewerkers. Een een bijkomend voordeel is dat door de aanwezigheid op onze eigen locatie meer laagdrempelig overleg kan plaatsvinden met begeleiders en behandelaren van Frion. Dit helpt bij meer maatwerk voor de cliënten.’
Maaike legt uit: ‘Je kunt niet meer zonder andere organisaties. Het is zonde om het wiel opnieuw uit te vinden.’ We werken veel samen met andere zorgorganisaties in de regio. Een voorbeeld daarvan is dat Frion binnenkort bestuurlijk de samenwerking aangaat met Baalderborggroep. ‘Samen kunnen Baalderborg en Frion de zorg krachtig ondersteunen, hebben we meer kennis en slagkracht, besparen we kosten en vinden we antwoorden op uitdagingen.’
Maaike vertelt dat kennis nooit als een strijd of competitie voelt voor haar; in plaats daarvan moeten we onze krachten bundelen om de beste zorg te verlenen.
Maaike’s tips voor zorgmanagers
Om af te sluiten hebben we Maaike gevraagd haar waardevolle tips te delen. Lees ze hieronder:
1. Ga het gewoon doen. Onderbouw je plannen goed, maar schrijf geen 50 pagina’s vol. Focus op de essentie en zet je ideeën om in actie. Het is belangrijk om te experimenteren en te leren van de uitkomsten, in plaats van vast te lopen in eindeloze discussies en plannen.
2. Betrek iedereen. Zorg ervoor dat zorgmedewerkers van het primaire proces én cliënten of verwanten betrokken zijn bij het innovatietraject. Door draagvlak te creëren vergemakkelijk je de implementatie van de innovatie.
3. Zoek de samenwerking op. Kijk naar mogelijkheden om samen te werken met andere organisaties om kennis te delen en processen te verbeteren. Kennisdeling is essentieel voor innovatie en groei. Door gezamenlijk ervaringen uit te wisselen, kunnen organisaties hun zorgkwaliteit verbeteren.
Conclusie: voor een toekomstbestendige zorg zijn we blij dat er enthousiaste en creatieve aanjagers zoals Maaike zijn, die de handen ineenslaan om de zorg te verbeteren. Dankzij hun inzet wordt het mogelijk om samen te werken aan de zorg voor morgen!
Bij Businesscares helpen we zorgorganisaties toekomstbestendig te worden door strategisch advies, coaching en projectmanagement op maat. Wil je meer weten over hoe wij jouw organisatie kunnen ondersteunen? Neem contact met ons op via 06-58935723 of stuur een e-mail naar karsten@businesscares.nl. Samen werken we aan de zorg voor morgen!