Wat zijn de succesfactoren van het opzetten en onderhouden van succesvolle zorgteams?

Simon van der Weijden

Als interimmanager kom ik in veel organisaties en werk ik met veel mensen en teams samen.  Soms verbaas ik me over de slagkracht van een team, terwijl een ander team juist moeite heeft om vooruitgang te boeken.  Waar komt dat verschil toch vandaan? Hoe kan het toch dat de ene groep heel effectief is in het bereiken van doelen of samenwerking, terwijl de andere groep, ondanks alle goede bedoelingen, enorm worstelt?

Over die vraag ben ik gaan nadenken. Ik wil een ervaring van enkele weken geleden met je delen en mijn ideeën hierover toelichten.

Op verzoek van een groep verpleegkundigen had ik onlangs een sessie met hen gepland, omdat ze al jaren samenwerkingsproblemen ervaren. Ze vinden van alles van elkaar en zeggen soms dingen over elkaar, maar bespreken dit niet altijd met elkaar. De meeste onderwerpen gaan over communicatie, luisteren, feedback geven en ontvangen, transparantie en veiligheid.

Het team had al meerdere keren een coach, een training en andere vormen van begeleiding gehad, maar desondanks had dit te weinig opgeleverd: het team bleef ineffectief.

En dan…

In het gesprek wat ik met het team had, bleek dat de groep, ondanks jarenlange samenwerking, elkaars kwaliteiten eigenlijk niet kon benoemen.  Kwaliteiten van henzelf maar ook van de collega’s kunnen benoemen bleek een te zware opgave. Op dat moment drong het tot me door dat ik dit eerder had meegemaakt met een ander team, waarbij ik aan de slag was gegaan met kernkwaliteiten.

Als je niet goed scherp hebt waar je heel goed in bent en waar je juist minder goed in bent, dan ben je niet effectief. Dit geldt ook positief geformuleerd: wanneer je wel scherp hebt waar je kwaliteiten liggen, kun je zowel individueel als in teamverband veel effectiever werken.

Als je weet waar je elkaar in een team voor in moet zetten en daar open over bent, ga je elkaar vanzelf leren waarderen en slim inzetten. De één is secuur de ander creatief; de één is een doorzetter, de ander een aanjager enz. Als je zo leert kijken naar je collega’s en weet dat al die kwaliteiten, mits slim ingezet, bijdragen aan de teamdoelen, is geen berg te hoog.  De eigenschappen van je collega’s die je eerder misschien irriteerden, kun je dan gaan zien als waardevolle kwaliteiten.

Zo ben ik met dat team aan het werk gegaan. Met het kernkwaliteitenspel in de hand  op een speelse manier kwaliteiten en valkuilen in beeld krijgen, met elkaar in gesprek komen en elkaar op een andere manier leren zien.

Maar als je een blog schrijft moet je ook zelf het goede voorbeeld geven. Zo heb ik zelf regelmatig moeite met mensen die “ja maar…’’ zeggen. Die mensen vind ik soms lastig: moeilijk doen.

Als ik weer eens met de kernkwaliteiten van Offman bezig ben, komen daar altijd dingen uit als daadkrachtig en besluitvaardig. Minder positief is dat ik soms te onbedachtzaam ben en denk dat alles wel goed komt. En hoewel ik die valkuil van mezelf ken en weet dat niet altijd alles goed komt, blijf ik dat van nature denken. Zo beschouwd zijn die “ja maar-mensen’’ de bewakers van mijn valkuilen. Ze zeggen eigenlijk tegen mij: “Fijn dat jij zo daadkrachtig bent, maar blijf wel zorgvuldig en bedachtzaam dan pas ben je effectief.’’

Mijn ervaring is dan ook dat een team pas echt succesvol wordt als je samen op zoek gaat naar elkaars kwaliteiten en valkuilen, en op basis daarvan je teamrollen inricht. Dat helpt om positief  naar elkaar te kijken, opener te zijn en mensen die anders zijn, net iets beter te begrijpen.

Succes met jouw team.

 


 

Bij Businesscares begrijpen we dat effectieve zorgteams opzetten een complex proces is. Wij hebben veel kennis en ervaring met het ondersteunen van het ontwikkelen en implementeren van deze samenwerking. Als onafhankelijke partij bieden we objectief en betrouwbaar advies en een uitgebreid netwerk van experts.

Ben jij ook benieuwd hoe je effectieve zorgteams kunt initiëren? Neem gerust contact op via 06-58935723 of karsten@businesscares.nl