Er gaat geen dag voorbij waarin ik niet bevraagd word op, of bezig ben met het arbeidsmarktvraagstuk van de gezondheidszorg.
Uit cijfers van het CBS blijkt dat in het eerste kwartaal van 2022 tegenover elke 100 werklozen 133 vacatures staan; eind vorig jaar waren er dat nog 106. Ook zorg en welzijn kent veel (moeilijk vervulbare) vacatures. Per werkgever zijn gemiddeld 7 op de 10 vacatures moeilijk vervulbaar. In 2031 zullen ziekenhuizen met een tekort van 24.400 werknemers te maken krijgen en verpleeghuizen zelfs met een tekort van 51.900 personeelsleden. 2031 Is over acht jaar!
Dat dit zo is, is bekend en weten we al enkele jaren, maar wat doen we er mee? Hoe bereik, bind en boei je mensen? Hoe weten mensen je te vinden, wat maakt je aantrekkelijk om voor te werken en hoe draag je er zorg voor dat medewerkers gemotiveerd en gezond langere tijd werkzaam blijven. En welke andere oplossingen zijn er om het personeelstekort op te lossen?
Deze week was ik bezig met onze jaarlijkse zomerbarbecue en realiseerde me dat dit vraagstuk niet een abstract vraagstuk is dat alleen voor onze klanten geldt. Dit is een vraagstuk voor elke werkgever, voor elke ondernemer, voor elke leidinggevende. Dit is een vraagstuk dat ook geldt voor mij als ondernemer. En hoe bereik, bind en boei ik de mensen die voor Businesscares werken? Natuurlijk leuk en heel gezellig zo’n zomerbarbecue, maar daar red je het niet mee!
Nog dichter bij mezelf stelde ik me de vraag; wat is voor mij dan belangrijk in mijn werk, waardoor laad ik op en wat maakt dat ik plezier beleef in mijn werk?
De zelfstandigheid, de beïnvloedingsmogelijkheden, de ruimte en de inhoud van mijn werk en werken met mensen waar ik mee kan sparren maken dat ik met veel plezier werk en geloof in wat ik doe. En misschien is voor mij het belangrijkste; met overtuiging mijn werk doen en die overtuiging delen. Werken met een lonkend perspectief voor ogen en mogelijkheden om daar, samen met anderen, handen en voeten aan te geven.
Ik prijs me gelukkig dat ik zo kan en mag werken. Maar wat kan ik of kunnen wij eraan doen zodat de mensen binnen Businesscares ook zo kunnen werken? Of nog breder wat kunnen wij samen met onze klanten doen om ervoor te zorgen dat medewerkers in zorg en welzijn zo kunnen werken en wat gebeurt er al op dit gebied in zorg en welzijn en andere sectoren?
Gezien de cijfers een vraagstuk dat breed gevoeld wordt, maar laten we dan ook de ideeën, de ervaringen en de kennis delen.